HOME       NUTRITIE       DIABET       FITOTERAPIE       SARCINA       ARTICOLE      TARIFE   CONTACT

 

 

Tratamentul natural al anemiei feriprive 

 

Dr. Anca Bărbulescu | Medic primar diabet zaharat, boli metabolice şi de nutriţie

 

Te simţi obosită, fără poftă de viaţă? Te doare capul? Cei din jur îţi tot repetă cât de palidă eşti?Ai palpitatii sau insomnii ? Este posibil să ai anemie!!

 

Cauza apariţiei anemiei

   Globulele rosii sunt celulele sangelui care asigura transportul oxigenului de-a lungul organismului. In caz de anemie, sangele isi pierde capacitatea de a transporta oxigenul. Fierul, vitamina B12, acidul folic si vitamina C sunt esentiale in producerea globulelor rosii. In prezent, exista peste 400 de tipuri de anemie.

   Cea mai frecventă anemie este cea care apare prin deficit de fier.

  Introdus în organism, fierul natural este absorbit mai uşor în asociere cu vitamina C naturală şi se fixează mai bine în asociere cu cuprul natural. Astfel, excluzand cauzele comune ale anemiei (prin sangerari de diverse origini sau prin absorbtie scazuta a fierului) , deficitul de fier poate apărea datorită unor greşeli frecvente în alimentaţie (prin aport insuficient de fier in alimentatie, consum excesiv de zahăr rafinat şi făină albă - sărace în fier), datorită carenţei de vitamina C sau cupru, precum şi la copii mici alimentaţi cu lapte de vacă (la nou-născuţii prematuri sau la sugarii malnutriţi, anemiile care nu cedează la tratamentul cu fier, se pot datora şi carenţei de cupru).

  Unele  medicamente  pot determina anemie (unele antibiotice, algocalminul, antihistaminicele, chimioterapicele)

 

Dozele zilnice recomandate de fier

copii

 8-15 mg/zi

bărbaţi

 10 mg/zi

femei < 50 ani

 15 mg/zi

femei > 50  ani

 10 mg/zi

femei însărcinate

 20-40 mg/zi

 

  Cunoscut fiind acest lucru, e firesc să apară tot felul de întrebări: Ce trebuie să mâncăm? Ce nu e bine să mâncăm? Ce modificări ale stilului de viaţă trebuie adoptate?

  Să le luăm pe rând…

 

Alegeţi alimentele bogate in fier

  O anemie la care simptomele nu sunt pregnante, poate fi tratată prin adaosul de fier în alimentaţie. În acest sens sunt recomandate următoarele alimente:

- leguminoasele - sursa naturală cea mai bogată în fier (fasole boabe uscată, făină de soia, seminţe de susan, fasole mung/lima - boabe uscate, seminţe de mac, linte, năut, soia);

- oleaginoase (seminţe de floarea soarelui, fistic, migdale dulci, alune de pădure, nuci, caju, mac, susan)  Semintele chia contin de de 3 ori mai mult fier decat spanacul

- fructe exotice (smochine uscate, curmale uscate, măsline verzi, stafide brune);

- legume (mazăre şi fasole verde, dovlecei, salată verde, morcovi, hrean, pătrunjel, spanac, brocoli, varză de Bruxelles , usturoi, praz , telina , stevie). O atentie deosebita trebuie sa acordam germenilor si vlastarilor in special de lucerna si floarea soarelui ce contin cantitati apreciabile de fier.

- uleiuri (ulei de germeni de porumb) .

- lactate (brânză proaspătă 50% grăsimi, lapte de bivoliţă);

- fructe (mere, caise, vişine, piersici, prune);

- bace (stafide, coacăze negre, zmeură, căpşuni, mure);

- drojdii (drojdia de bere uscată, drojdia alimentară);

- cereale (mei, germeni de grâu, ovăz, hrişcă, orz, secară, porumb ,sorg).

 

 Conţinutul în mg de fier la 100 grame produs

Susan seminte ½ cana 10 mg
Mac seminte ½ cana 9,5 mg
In seminte ½ cana 8,2 mg
Mei boabe ½ cana    9 mg
Germeni de grau ½ cana  7,5 mg
Naut ½ cana 6,96 mg
Soia ½ cana 6,64 mg
Floarea soarelui ½ cana 6,3 mg
Suc de prune ½ cana 5,2 mg
Nuci ½ cana 3,75 mg
Nuci caju ½ cana 2,65 mg
Spanac ½ cana 2,4 mg
Fasole uscata ½ cana 2,2 mg
Trufe ½ cana 3,5 mg
Prune ½ cana 1,9mg
Mazare verde ½ cana 1,5 mg
Alune ½ cana 1,5 mg
Cartofi 1 cana 1,1 mg
Fasole verde ½ cana 1,0mg
Ou (galbenus)       1,0mg

 

  Drojdia de bere contine cea mai mare cantitate de fier: 18mg de fier la 100g.

    Pentru a obtine toate beneficiile suplimentelor cu fier si fierului din mancaruri se recomanda:
- consumarea vitaminei C (acid ascorbic) sau suplimentelor cu suc de portocale
- legumele preparate la aburi ajuta la retinerea continutului de fier
- a se folosi vase din fier la gatit
- a nu se administra suplimentele cu fier inainte de 2 ore de la luarea antiacide sau
tetraciclina (antibiotic) cu anumite alimente, chimicale sau nutrienti.

   Există unele principii din alimente care au acţiune antagonistă fierului:

- acidul fitic (se găseşte în cacao, cereale, leguminoase, nuci, portocale, ceai verde);

- acidul oxalic (se găseşte în cacao, cafea, spanac, ştevie, sparanghel, smochine, banane, măcriş);

- acidul tanic, excesul de zinc, fosfaţii (se găsesc în aditivii alimentari, băuturile carbogazoase).

   Aceasta înseamnă că, deşi unele alimente menţionate mai sus reprezintă o sursă importantă de fier, nu sunt recomandate în tratarea anemiei, fierul din aceste alimente fiind legat de aceste principii ceea ce duce la imposibilitatea asimilării lui.

După cum am spus, fierul se absoarbe mai bine în prezenţa cuprului. O sursă importantă de cupru o reprezintă fasolea boabe, seminţele de floarea soarelui, soia boabe, nucile caju, alunele de pădure, măceşele.

 

Medicul nutriţionist vă recomandă

CURA CU ARGILĂ

   O alegere excelentă în tratarea anemiei! Iată cum se procedează:

- „apa de argilă” – seara se pune într-o cană cu apă, 1 linguriţă cu argilă, se acoperă paharul, iar dimineaţa, pe stomacul gol, se bea numai apa clară. Se procedează astfel 7 zile.

- „laptele de argilă” – se procedează ca mai sus, dar dimineaţa se amestecă apa cu argila şi se bea ca atare. Se continuă încă 14 zile.

   În cazul apariţiei constipaţiei micşorăm doza de argilă, crescând-o pe cea de apă. Dacă persistă constipaţia, întrerupem cura timp de 2 săptămâni.

Se poate relua această cură 10 zile pe lună. Nu se vor consuma alimente grase în această perioadă.

 

CURA CU DROJDIE DE BERE

   Este, de asemenea, utilă în tratamentul anemiei (drojdia de bere uscată având 17,5 mgFe/100g) şi fiind, în acelaşi timp, o sursă preţioasă de vitamine din complexul B şi de Fosfor, Mg, Zn, K.

- sub formă lichidă se administrează 1-2 linguri/zi, asociată sau nu cu miere

- sub formă solidă, se consumă câte o boabă de mărimea unei alune de 2-3 ori/zi

O cură durează 14 zile.

 

 CURA CU ALGE MARINE

   Spirulina este mai bogata in fier de 58 de ori decat o portie de spanac crud ,iar

chlorella si algele dulse contin cantitati impresionante de  minerale si vitamine

Integrati-le ca si suplimente nutritive sau chiar in dieta dvs.(mancare sau smoothie)

 

  Aşadar, există multiple soluţii naturale la îndemâna tuturor. Contează să punem în practică ceea ce ştim. În fond „un gram de practică valorează cât o tonă de teorie”.



 

 

 

 

SANATATE IN 2 CUVINTE

 

 

GOJI - 7 motive sa-l introduci rapid in dieta ta:

are un nivel foarte crescut de antioxidanti (intrece rodia si coacazele)

• contine multa vitamina C (de 400 de ori mai mare decat portocala)

imbunatateste semnificativ vederea (campion absolut in continutul de caroten)

• contine vitamine din grupul B si 18 aminoacizi, de aceea il recomand vegetarienilor

stimuleaza sistemul imunitar, are efect dovedit anticancerigen

imbunatateste functia sexuala si fertilitatea, conferind energie si stimuland libidoul

_________________________________

 

MARTURII

INTREBARI SI RASPUNSURI

_________________________________

 

link-uri catre site-uri partenere: 

www.indianherbal.ro

www.cabinetcardio.ro