HOME       NUTRITIE       DIABET       FITOTERAPIE       SARCINA       ARTICOLE      TARIFE   CONTACT

 

CUM NE HRANIM  CAND AVEM GASTRITA ?

 

Dr. Anca Bărbulescu | Medic primar diabet zaharat, boli metabolice şi de nutriţie

 

   Dincolo de actuala noastra atitudine de a lua repede o pastila atunci cand nu e simtim bine,orice boala (si astazi vom vorbi despre gastrita) este un semnal de alarma ca undeva gresim..Ne provoaca la schimbarea atitudinii de viata, obligandu-e sa ne detasam in fata stresului (stiindu-se ca acesta agraveaza gastrita) ,sa-i facem fata cu calm, intr-un mod armonios. Ne invata sa ne schimbam total modul de alimentatie (ce este intim corelat cu viata noastra emotionala) si sa renuntam la “ viciile moderne” ( fumat,consum de alcool) . Este o lectie grea, dar necesara ! Pentru ca o gastrita neglijata poate deveni ulcer gastric , iar acesta se poate transforma in cancer.

 

   Primavara suntem intampinati de o explozie de culoare, de mirosuri si bucurie frenetica… Din pacate, tot in acest anotimp apar dezechilibre precum astenia de primavara, racelile dar si agravari ale gastritelor. Acestea din urma sunt recunoscute prin prezenta durerilor intense in etajul abdominal superior, a greturilor chiar varsaturilor alimentare. Poate apare gust neplacut, senzatie de plenitudine si se asociaza frecvent cu dureri de cap si indispozitie.

 

   Dietoterapia in gastrita este o problema delicata si controversata. Se evita regimurile prea restrictive si dezechilibrante ce pot duce la denutritie, insa se tine cont de alimentele care dauneaza si de modul lor de preparare.

 

   Se spune ca in gastrita exista tot atatea regimuri alimentare cati bolnavi sunt. Diverse studii au evidentiat ca multe alimente considerate iritante sunt, de fapt, bine tolerate si invers. Astfel, laptele, indicat de unii medici ca aliment de prima intentie, provoaca la anumiti pacienti dureri intense de stomac.

 

   Plecand de la aceste observatii, se tinde ca regimul alimentar sa tina cont in cea mai mare parte de caracteristicile individuale ale pacientului, de preferintele sale culinare in special.

   Exista totusi cateva reguli aplicabile tuturor celor cu gastrita:

1.     evitarea ingestiei unui volum mare de alimete la o singura masa ce ar necesita un efort digestive suplimentar

2.     alimentele trebuie consumate intr-o stare de liniste si calm (se va evita privitul la televizor, discutiile nearmonioase, tensionante)

3.     este foarte importanta mestecarea suficienta a fiecarei imbucaturi. O cauza a aparitiei gastritei o constituie un astfel de gen de agresiunea alimentara – masticatia incompleta, fie datorata unor probleme dentare, fie datorata grabei de a “infuleca”. Acestea determina o munca in plus din partea stomacului de a digera, accentuandu-se suferinta.

4.     se interzic fumatul, bauturile alcoolice (in special berea si vinul alb – nu va bucurati: nu inseamna ca restul sunt mai sanatoase! )

5.     se interzic atat condimentele agresive pentru stomac ( piper, mustar, boia ), muraturile precum si alimentele bogate in celuloza dura ce agreseaza mecanic mucoasa gastrica (fasole boabe, mazare, linte, naut, bame, usturoi, ceapa cruda, fructe cu coaja si samburi, painea neagra – se prefera painea alba veche de o zi)

6.     eliminarea excesului de sare si zahar (cu efecte iritante) cat si alimentelor cu aditivi sintetici (mai ales aromatizantii si colorantii) ce favorizeaza dezvoltarea bacteriei incriminate in aparitia gastritei numita Helicobacter pylori. Aditivii perturba echilibrul intregului sistem digestive, vulnerabilizandu-l.

7.     alimentele nu trebuie consumate la temperaturi extreme (prea reci, prea fierbinti). Evacuarea stomacului este mai rapida atunci cand alimentele au temperatura apropiata de cea a corpului.

8.     evitarea oricarui gust puternic care poate determina o secretie marita de suc gastric. Preferati in perioadele dureroase gusturile blande.

   Pentru a ajuta un pasaj cat mai scurt al alimentelor prin stomac se vor consuma supe la inceputul mesei care vor fluidifica si tranzitul mancarurilor solide. Se va evita asocierea grasimi-proteine ce incetineste digestia. Dulciurile administrate la sfarsitul meselor cresc durata evacuarii gastrice, ceea ce in prezenta gastritei nu este de dorit.

   Pentru ca mancarea sa fie cat mai gustoasa, vom apela la condimente cat mai “inofensive” precum mararul, patrunjelul, leusteanul, coriandru, turmeric si fenicul (ultimile considerate de medicina indiana drept condimente “reci” care nu excita secretiile digestive).

   In puseurile dureroase in primele doua zile de la declansarea crizelor, se prefera consumarea doar a lichidelor in cantitate limitata ( macerate de galbenele, sunatoare, tataneasa ).Se introduc treptat supe limpezi de zarzavat ( doar zeama) in cantitati mici, apoi orez fiert, in special orez basmati, branza de vaci, paste cu lapte, piureuri de legume gatite fara ulei, doar cu putina sare. Se prefera repausul la pat, astezat pe partea dreapta – cu comprese calde pe abdomen. Acest regim de viata este bine sa fie adoptat aproximativ o saptamana, tinandu-se cont ulterior de cele opt reguli mentionate.

   Fructele si legumele sunt permise fie crude (doar ca suc proaspat –mere, cirese, pere, struguri, sfecla rosie, varza, cartofi), fie fierte, ca si compot fructele, ca si piureuri, budinci, sufleuri - legumele.

   Cercetatorii americani au descoperit inca din anul 1956 vitamina U, supranumita si “factorul antiulceros”. Aceasta se gaseste in varza, telina, frunze de usturoi si de ceapa de vara. Se recomanda consumarea zilnica a unui pahar de suc de varza obtinut prin presarea-mixarea unei verze de marime mijlocie. Se bea o treime din pahar inainte cu o ora de mesele principale, odata preparat sucul se tine la rece. Daca se consuma ca salata, aceasta trebuie mancata imediat pentru a nu se oxida vitamina U in contact prelungit cu oxigenul. Unii medici sustin ca migdalele dulci consummate cate 30 de grame pe zi tamponeaza acidul clorhidric in exces ( uleiul gras continut formeaza o pelicula protectoare), ameliorand arsurile gastrice. Celelalte oleaginoase (nuci, alune) sunt interzise insa datorita unui continut ridicat de fibre si grasimi.

 

 

 

 



 

 

 

 

SANATATE IN 2 CUVINTE

 

 

GOJI - 7 motive sa-l introduci rapid in dieta ta:

are un nivel foarte crescut de antioxidanti (intrece rodia si coacazele)

• contine multa vitamina C (de 400 de ori mai mare decat portocala)

imbunatateste semnificativ vederea (campion absolut in continutul de caroten)

• contine vitamine din grupul B si 18 aminoacizi, de aceea il recomand vegetarienilor

stimuleaza sistemul imunitar, are efect dovedit anticancerigen

imbunatateste functia sexuala si fertilitatea, conferind energie si stimuland libidoul

_________________________________

 

MARTURII

INTREBARI SI RASPUNSURI

_________________________________

 

link-uri catre site-uri partenere: 

www.indianherbal.ro

www.cabinetcardio.ro